Uppsökande försäljning som telefonförsäljning kan vara en av de mest effektiva metoderna för att enkelt nå nya kunder och sprida medvetenhet om ditt varumärke. Förutsatt att försäljningen görs på rätt sätt. Så hur går man tillväga för att säkerställa en hög kvalitet när det kommer till uppsökande försäljning?
Vad är uppsökande försäljning?
Kort och gott så omfattar uppsökande försäljning all typ av försäljning där företag initierar första kontakt med kund. Den populäraste och mest beprövade metoden för detta är telefonförsäljning.
Hur du skapar högkvalitativ uppsökande försäljning
- Skapa förståelse genom utbildning och struktur
För att ditt säljteam effektivt ska kunna övertyga kunder i säljsamtalen så är det essentiellt att varje försäljare vet exakt vad de ska göra. Säljarna behöver utbildas om företaget, produkten och tjänsten som gäller för det specifika projektet. Säljare behöver även en tydlig struktur att följa så att de kan skapa ett naturligt säljflöde i samtalen, det skapar både tydlighet för kunden, trygghet för säljaren och resultat för din uppdragsgivare.
- Medlyssning och konstruktiv kritik
Medlyssning innebär att en ledare eller utvald lagmedlem sitter och lyssnar på en säljare under ett säljsamtal. Efter samtalet går ledare och säljare tillsammans igenom samtalet för att se vilka aspekter som fungerar och inte. Det är även viktigt för ledarna att aktivt vara med och lyssna på säljsamtalen så att de förstår sig på vilka invändningar som kunderna kan komma med under samtalet. - Kvalitetskontroller
Kvalitetskontrollen är viktig för att försäkra att de säljorders som ni skickar vidare till er uppdragsgivare består av högsta kvalitet. När säljarna får ett avslut och skapar en säljorder så är det viktigt att denna kontrolleras. När säljaren skapar en säljorder ska hen alltid noggrant anteckna överenskommelsen med kunden efter samtalet. Kvalitetskontrollanten ser till så att allting ser korrekt ut. Vi rekommenderar även att du implementerar ett inspelningssystem så att ni enkelt kan gå tillbaks och lyssna på samtalet ifall att det skulle behövas. - Uppföljning och utvärdering
För att nå projektets mål är det viktigt att ha regelbundna uppföljningar med ditt team. Hur ofta ni har uppföljningsmöten beror helt på projektets karaktär och hur väl ni presterar. Men i början av projektet kan det vara bra att ha täta uppföljningar för att försäkra att alla är på samma spår.
Uppföljning och utvärdering hjälper både säljare och ledare att skapa en effektivare säljkampanj. Ett uppföljningsmöte ska ge alla en möjlighet att göra sin röst hörd och tillsammans diskuterar ni vilka aspekter som fungerar och inte i er approach. Försäljningsflödet ska bli lättare desto längre in i kampanjen ni kommer. - Uppmuntran i med och motgångar
När man är mitt uppe i en säljkampanj så kan det vara enkelt att fastna i siffror och resultat. Men du får aldrig glömma bort ditt team och dess välmående. Det är lika viktigt att skapa en miljö där ni stöttar varandra genom motgångar och uppmuntrar varandra till att lyckas, som det är att skapa den bästa strukturen till säljsamtalet. Det är helheten som skapar en lyckad och högkvalitativ säljkampanj.
Vi hoppas att den här artikeln har lärt dig mer om hur du kan säkerställa en god kvalitet för din utgående försäljning. Ifall att du siktar på att öka dina försäljningssiffror så är du välkommen att kontakta oss på Quality Call.
Vi sköter hela säljprocessen åt dig och erbjuder även en
garanterad säljvolym.