5 saker att tänka på när du ska sälja en produkt / tjänst!

5 saker att tänka på när du ska sälja en produkt / tjänst!

I den här artikeln får du tips på hur du effektivt kan nå ut till kund och
skapa medvetenhet om ditt varumärke.

Sitter du och ruvar på en produkt eller tjänst som skulle göra konsumentens liv enklare, bättre eller lyxigare? Om svaret är ja så har du kommit en bra bit på vägen. Nu är den stora utmaningen att fånga konsumenternas blickar och att bygga en efterfrågan som får kunderna att slänga sina plånböcker i din riktning! Idag delar vi med oss av våra bästa tips för en lyckad försäljning.

Öka din försäljning med våra 5 bästa tips.

  1. Lär känna din målgrupp.
    För att dina marknadsföringsknep ska resultera i ökad försäljning så är det viktigt att du har koll på vad din målgrupp efterfrågar just nu. Genom att använda sociala medier och e-post kan du effektivt kommunicera med dina kunder och få en bättre förståelse över vad de behöver.
  2. Satsa på försäljning via sociala medier!
    En närvaro på sociala medier är essentiellt för att skapa en organisk kundbas idag. Det är nämligen här som majoriteten av konsumenterna spenderar sin tid. Det är väl logiskt att även ditt företag ska synas i deras flöde? Här har du möjlighet att skapa en själ till ditt varumärke.
    Försäljning via sociala medier fungerar lite annorlunda än traditionella kommunikationsvägar till dina kunder. Här kan du våga vara lite mer finurlig och bjuda på mer känsla än vad du kanske skulle göra på din officiella hemsida.
  3. Ta hjälp av experter (outsourca din försäljning).
    Många företag använder sig idag av partners för att öka sin försäljning. Att outsourca delar eller hela företagets försäljning ger dig möjlighet att fokusera på din kärnverksamhet. Att bygga upp en intern säljavdelning kan vara både kostsamt och tidskrävande. En fördel med att outsourca försäljningen är att du får hjälp av experter som vet hur man bygger effektiva säljstrategier.
  4. Håll koll på dina konkurrenter.
    För att hänga med i utvecklingen av din bransch så är det viktigt att se vad dina konkurrenter sysslar med. Här uppmärksammar du enkelt ifall att nya trender är på ingång. När du etablerar dig på marknaden är det ett fantastiskt knep att se hur marknadsledarna inom din bransch beter sig. Hur ser deras hemsida ut och hur kommunicerar de med sina kunder?
  5. Tillför mer värde för kund än dina konkurrenter.
    Inom många branscher erbjuder företag snarlika produkter eller tjänster som sina konkurrenter. I dessa fall är det sällan produkten i sig som avgör huruvida din försäljning lyckas eller inte. Du behöver erbjuda ett helhetskoncept. Erbjud en bättre kundservice-upplevelse, erbjud smidigare leveranser, skicka ut snyggare och mer informationsrika
    e-mails, ha en enklare och mer attraktiv hemsida och erbjud ett ansikte utåt på sociala medier. Se vad dina konkurrenter gör och fundera vad du kan göra bättre.

Vi hoppas att tipsen i den här artikeln hjälper dig att öka din försäljning. Att skapa en kundkrets till ditt varumärke kan vara en utmaning. Ifall att du vill ha hjälp med att enkelt skapa en kundbas och samtidigt sprida medvetenhet om ditt varumärke så är du välkommen att kontakta oss på Quality Call.
Vi hjälper dig hela vägen in i mål!


– Quality call, framtidens callcenter